
Marta Roszkopfová
Marta Rozskopfová patrí medzi najvýznamnejšie osobnosti českej scénografie a kostýmového výtvarníctva. Vyštudovala scénografiu a divadelný kostým na VŠMU v Bratislave a tiež scénografiu na akadémii vo Varšave. Počas svojej kariéry vytvorila takmer tri stovky autorských inscenácií, čím si vydobyla pevné miesto v dejinách českého divadla. Žije a tvorí v Ostrave po boku manžela, uznávaného fotografa Viktora Kolářa.
Najväčšia časť jej tvorby je spätá s Divadlom Petra Bezruče (1974 – 2006), dlhodobo spolupracuje aj s Komornou scénou Aréna (napríklad Vyrozumenie, Tri sestry), Národným divadlom moravskosliezskym (spomeňme napríklad Banícke vdovy, Revízor alebo Odchádzanie) a Janáčkovou konzervatóriou v Ostrave. Jej práca však zdobila aj popredné české scény, ako napríklad Národné divadlo Praha, Švandovo divadlo, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo na Vinohradoch, Dejvické divadlo či Mestské divadlá pražské. Výrazne sa podieľala aj na Pražskom Quadriennale (1969 – 1995) a jej diela reprezentovali českú scénografiu na Slovensku, v Poľsku, Nemecku, USA aj v Číne. Rozskopfová je trojnásobnou držiteľkou zlatej medaily za divadelný kostým na juhoslovanskom Trienále scénografie (1981, 1984, 1998). V rokoch 2012 – 2013 usporiadala samostatné výstavy v Prahe a Ostrave a jej práca je zastúpená v Národnom múzeu aj v Národnej galérii v Prahe. Popri činohre vytvorila kostýmy aj pre rad opier, napríklad Samson a Dalila (1986), Fidelio (1990), Anna Bolena (2013), Otello (2017), Lady Macbeth Mcenskéh





